Filiaalmanager aan het woord

Rinaldo Gilde

Ik werk nu bijna 8 jaar als filiaalmanager bij Carpetright, maar was eerder ook al werkzaam bij Carpetland B.V./Carpetright, dit was van 1999 tot 2004. Het is het totaal pakket wat het werken in de winkel zo interessant maakt: de verkoop, het in goede banen leiden van het moment van aankoop tot het moment van uitleveren met als einddoel een zeer tevreden klant. Het is ook prettig om altijd bezig te zijn met mensen en dat je van te voren nooit weet wat de dag gaat brengen.

advies 1

Bij een drukke dag zijn veel bezigheden verkoop gerelateerd, bij een minder drukke dag wordt veel gewerkt aan het creëren van de juiste voorraad en het perfecte winkelbeeld. Daar ik, behalve filiaalmanager, ook de “rechterhand” ben van de districtmanager heb ik naast het uitvoeren en controleren van de taken in de winkel, ook redelijk wat taken ter ondersteuning van de districtmanager. Dit zijn vaak administratieve zaken, maar ook het meedenken bij het oplossen van problemen, zoals bijvoorbeeld onverwachte levertijden. Alhoewel het meestal niet gezien wordt als problemen maar als uitdagingen.

Om het werken in een winkel leuk te vinden moet je vooral veel plezier hebben in het verkoopproces, bestand zijn tegen piekbelasting en de eigenschap hebben om altijd voor het maximale resultaat te willen gaan. Verder moet je vooruit kunnen denken om ook na het verkooptraject alles in juiste banen te leiden. Tevens moet je, als filiaalmanager, in staat zijn om niet alleen het maximale uit jezelf te halen maar ook uit jouw collega’s.

Carpetright is misschien een groot bedrijf maar toch weet iedereen wie je bent en wat je doet. Ik vind het zelf ook erg prettig dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Verder is Carpetright een zeer betrouwbaar bedrijf waar het gewoon erg prettig werken is.

Fred den Otter

Ik werk al geruime tijd bij Carpetright namelijk 23 jaar en geen dag is hetzelfde omdat je zoveel verschillende mensen ziet. De uitdaging is om elke dag weer een goede prestatie neer te zetten met als doel tevreden klanten. Dit gecombineerd met de verantwoordelijkheid voor een eigen filiaal is de functie van filiaalmanager zeer afwisselend. Mijn werkdag start met het openen van de winkel, bestellingen doorvoeren, stoffeerplanningen controleren en, indien nodig, spring ik bij in de verkoop. In de functie van filiaalmanager voer ik ook collectiewijzigingen door. Daarnaast stuur ik de medewerkers aan en adviseer en ondersteun ik de medewerkers in hun werkzaamheden. Als filiaalmanager moet je goed kunnen luisteren, nauwkeurig kunnen werken, verantwoordelijkheid durven nemen en goed kunnen plannen.

advies 2

Binnen Carpetright krijg je diverse interne trainingen zodat je de productkennis op peil kan houden maar je krijgt ook trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van leidinggeven en klachten oplossen. De redenen dat ik jarenlang bij Carpetright werk zijn onder andere de doorgroei mogelijkheden, ik ben namelijk bij Carpetright in het magazijn begonnen met het snijden van het tapijt. Daarnaast werkt Carpetright met een bonussysteem en er zijn door het hele land filialen waardoor je ook in een andere plaats kunt werken (bijvoorbeeld bij verhuizing).