Verkoop medewerker aan het woord

Bob Kreft

Ik werk sinds 1 oktober 2008 bij Carpetright en mijn motto is: iedere dag is een feestdag en een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Het werken in de winkel vind ik erg afwisselend waarbij het helpen van klanten natuurlijk de hoofdzaak is, maar ook het bestellen van de goederen, acties doorvoeren en ervoor zorgen dat de winkel er representatief uitziet, zijn belangrijke taken. Mijn werkdag start met het plannen van de route voor de stoffeerders.

advies 1

Daarna loop ik de winkel door om te kijken of er nog goederen besteld moeten worden, binnen gekomen goederen verwerk ik in de computer en tussendoor beantwoord ik de telefoon en help ik uiteraard de klanten. Het aller leukste is het contact met klanten want iedere klant is anders en heeft andere wensen. Het is een sport om elke klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het geeft mij een kick als een klant tevreden is met zijn aankoop en dat de klant laat weten dat de hij/zij goed is geholpen door mij. Om een goede verkoper te zijn, moet je goed met mensen kunnen omgaan, sociaal zijn en goed naar mensen kunnen luisteren.

Als verkoper is het belangrijk dat je open staat voor allerlei verschillende soorten mensen, want iedere klant heeft zijn eigen verhaal. Hierdoor is goed luisteren naar de klant en hierop adrem inspelen, de helft van een goed verkoop gesprek. Het is ook leuk dat je bij Carpetright met targets werkt. Hierdoor ben je iedere dag gemotiveerd om er keihard tegen aan te gaan.

Ik heb niet echt een speciale opleiding gedaan om in een winkel te werken. Het meeste leer je in de praktijk en door producttrainingen van Carpetright leer je veel bij over de verschillende producten die we verkopen. Het grootste pluspunt van Carpetright is dat het een open organisatie is. Het contact met zowel collega’s van de andere filialen als met collega’s op het Service Office is altijd erg prettig. Het is gewoon leuk en afwisselend werk.

Ina Klein Meulenkamp

Sinds november 1999 werk ik als verkoopster bij Carpetright. Het is het contact met de verschillende soorten klanten wat het werken bij Carpetright zo leuk maakt. Als verkoopster verricht ik alle voorkomende werkzaamheden in de winkel zoals verkopen, telefoon aannemen, administratie bijhouden en ik zorg er voor dat de winkel er netjes uitziet. Het komt ook wel eens voor dat ik naar een klant toe ga voor een meetafspraak. Het leukste aan mijn functie vind ik de veelzijdigheid van verschillende factoren, geen dag is hetzelfde! Door interne opleidingen binnen Carpetright houd ik mijn kennis over onze producten bij en leer ik nieuwe verkooptechnieken.

advies 2

Om een goede verkoop medewerker te zijn, moet je zelfverzekerd, betrouwbaar, leergierig maar zeker ook spontaan zijn. Daarnaast zijn ervaring in het verkoopvak en productkennis een grote pré. Een goede verkoop medewerker moet zich goed kunnen inleven in de klant maar ook kunnen meedenken en behulpzaam zijn. Ik zie Carpetright als een organisatie waar verrassend veel mogelijkheden zijn.